W tym bardzo trudnym okresie, gdzie praktycznie nie powinniśmy wychodzić z domu, nie kontaktować się z innymi, musimy wypełnić sobie czas. Dzisiaj napiszę o prawidłowym parzeniu herbaty. Sami  zobaczycie, jak inaczej smakuje.

Niezwykłe właściwości zdrowotne herbaty

Herbata zawiera:
Polifenole
mają działanie antyoksydacyjne, czyli usuwają z naszego organizmu wolne rodniki i przyczyniają sie do prawidłowego poziomu wolnych rodników, które odpowiedzialne są  za szereg chorób oraz starzenie się organizmu.
Teina jest to ten sam związek chemiczny co kofeina w kawie.

L-teanina – aminokwas nie białkowy. Łagodzi działanie kofeiny oraz stres. Stabilizuje nastrój i ma właściwości rozluźniające. . L-teanina sprzedawana jest również jako suplement diety.

EGCG to aminokwas, pochodna katechiny. Jest bardzo silnym przeciwutleniaczem. Najwięcej jest go w herbatach zielonych. Zapobiega chorobom układu krążenia, reguluje ciśnienie krwi i poziom cholesterolu LDL.

Teaflawiny powstają na skutek oksydacji. Są bardzo silnym przeciwutleniaczem porównywalnym do EGCG. Występują głównie w herbatach czarnych.

Minimum jedna filiżanka herbaty dziennie to konieczność, w regionach, gdzie znaczna liczba osób dożywa 100 lat- picie herbaty jest powszechne.

Jak parzyć poprawnie herbatę, by wybornie smakowała? 

Dzisiaj omówię sposoby zaparzania herbat z krzaka camellia sinensis. Do nich zaliczamy herbaty czarne, zielone, żółte, Pu erh (potocznie zwane czerwonymi), białe.
Herbaty te różnią się czasem zbiorów (najwcześniej zbierane są białe i żółte), procesem produkcji – jedne są całkowicie oksydowane, drugie tylko częściowo, a jeszcze inne poddawane są procesowi fermentacji.

Dlaczego tak ważny jest sposób parzenie herbaty

Przy parzeniu herbaty należy uwzględnić trzy czynniki: ilość suszu na litr naparu (w zależności od ilości wody zmieniamy proporcje), temperaturę parzenia, czas parzenia i ilość parzeń tego samego suszu.
Bardzo ważne – liście herbaty nie mogą być ściśnięte, dlatego jeżeli zaparzasz  susz w zaparzaczce, sitku, kupuj tylko takie, gdzie liści herbaty mogą się rozwinąć.
Przy prawidłowym parzeniu herbaty nie tylko zachowuje swoje właściwości prozdrowotne ale również aromat i smak.

Parzenie herbaty czarnej:

Wsypujemy 4- 5 łyżeczek suszu na litr naparu, temperatura parzenia 100 st.Celsjusza lub parzymy w tzw. białym wrzeniu, Czas parzenia od 3- do 5 minut. Jeżeli jest to mieszanka zielonej i czarnej herbaty np. 7 skarbów cesarza parzymy ją 2- 3 minuty.

Parzenie Herbaty zielonej

Wsypujemy 4- 5 łyżek suszu na litr naparu. Parzymy w temperaturze 70-80 st.Celsjusza przez 1 – 3 minuty
Uwaga: Chińczycy do parzenia herbaty używają dwa razy więcej suszu, dwa razy mniej wody i zmniejszają czas parzenia do 30 -45 sekund. Rozlewają napar i ponownie zalewają susz. Ile razy? – tyle ile chcą, nawet 10.

Parzenie białej i żółta herbaty

Te herbaty najwcześniej są zbierane i nie podawane oksydacji.  Kolor jest bardzo jasny i są to jedne z najdroższych herbat. Charakteryzują się jasnym kolorem (słomkowym)  wyraźnym smakiem, czasami przypominającym zapach świeżo skoszonej trawy. Mówi się, że białe herbaty są przyjacielem kobiety ponieważ mają dobroczynny wpływ na urodę.
Wsypujemy 4 – 5 łyżeczek na litr wody. Parzymy w temperaturze 75 – 80 st.. Celsjusza przez 1 – 3 minuty.

Parzenie herbaty Pu-erh (czerwonej)

Herbata Pu-erh jest jedyną herbatą fermentowaną. Wsypujemy 4- 5 łyżek suszu na litr naparu. czas parzenia od 3 do 5 minut w miękkiej wodzie w temperaturze 100 st. Celsjusza lub w tzw. białym wrzeniu. Przy krótkim parzeniu napar będzie orzeźwiający i pobudzający. przy dłuższym będzie miał działanie relaksujące. Susz można zaparzać trzy razy. Herbata Pu-erh nazywana jest potocznie “spalaczem tłuszczu”. Faktycznie poprawia metabolizm i wspiera dietę odchudzającą.

Pamiętaj: dobra herbata ma wyrazisty smak, właściwy kolor i wyróżniający ją aromat.

Często klienci zadają pytanie Jaką herbatę wybrać ? Taką, która będzie Ci smakowała.  Wszystkie herbaty zawierają teiną (ten sam związek chemiczny co kofeina w kawie). Najmniej kofeiny zawiera herbata z Japonii Bancha i Kukicha. Japończycy piją je do śniadania. W ostatnim czasie ukazała się książka „Jelita wiedzą lepiej”.
Autor Michael Mosley twierdzi, że do posiłków można pić wodę, herbatę i kawę.

Usiądź wygodnie z filiżanką lub kubkiem prawidłowo zaparzonej herbaty i zanurz się w swoich myślach. Jest to Twój czas, nigdzie się nie spiesz, nie myśl o niezałatwionych sprawach. Jesteś tu i teraz a co będzie jutro? Bądź dobrej myśli.

Przeczytaj jak to robią Japończycy (herbateizm)

Zostań w domu i zrób rzeczy, na które nigdy nie miałaś czasu!

0
Share via
Copy link