Siedzę przy filiżance owocowej herbaty o niezwykłym smaku – “Rozkoszna Pokusa” i oglądam program telewizyjny przerywany reklamami.

Zastanawiam się, czy dzisiejsze  reklamy rozbudzają  w potencjalnym  kliencie nieodpartą  chęć zakupu, czy trafiają do odpowiedniego targetu etc. Zawsze interesowały mnie hasła reklamowe. Wiele z nich to perełki. Nie wiem czy dziś, ale w minionych czasach, agencje reklamowe zatrudniały znanych „ ludzi pióra” do tworzenia sloganów reklamowych. Najbardziej spodobały mi się napisane przez Melchiora Wańkowicza:  „cukier krzepi” albo  „prędzej ci serce pęknie” –przedwojenna reklama prezerwatyw. Trzeba tu zaznaczyć, że jakość prezerwatyw była różna od dzisiejszych i największą obawą (jeżeli już ktoś używał) była ich „pękliwość”.

Już w okresie międzywojennym twórcy reklam zatrudniali aktorów –  np. Mieczysława Ćwiklińska, swoim autorytetem potwierdzała skuteczność promowanego kremu.

Reklamy również  kłamały  np. „Matko nie żałuj dziecku cukru. Cukier wzmacnia kości”. Czy w tamtych czasach nie wiedziano, że cukier jest szkodliwy? Dzisiaj mówi się o cukrze – “biała śmierć”. Wiedziano, ale od czego są pieniądze i przekupne „autorytety”.  Z tymi autorytetami  i dziś trzeba uważać – bywają niestety bardzo sprzedajne. Ponieważ w okresie międzywojennym nie było telewizji, reklama opierała się  głównie na plakatach, nawiasem mówiąc bardzo ciekawych.

W okresie powojennym,  popularyzowano przede wszystkim idee socjalizmu np.” Kobieta traktorzystka”, “Plon niesiemy plon”. Zachęcano do higieny – „Myj się po pracy” „Pluj tylko do spluwaczki”, zdrowego odżywiania – „Tylko kanapki z masłem roślinnym” lub zachęcano do ekologii „Nie deptać trawników”,  “Tylko  dziki człowiek wyrzuca odpadki do kanalizacji”.

W latach 70 ubiegłego wieku Coca Cola weszła na polski rynek. Powierzono  Agnieszce Osieckiej  napisanie sloganu, który miałby  zachęcać do jej zakupu. I wymyśliła „Coca Cola to jest to”. Chyba nie ma osoby, która nie znałaby tego hasła.  Jeszcze jeden slogan, który w latach 90 przyczynił się do wzrostu sprzedaży proszku do prania  –” Ojciec prać”. Jest to zwrot zaczerpnięty z trylogii H. Sienkiewicza.

Dzisiaj moim zdaniem najskuteczniejsza reklama to filmiki na YouTubie, a co będzie za 10 lat- zobaczymy.

0
X

ZGARNIAJ RABATY. ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER!

Poinformujemy Cię, gdy tylko pojawią się dodatkowe rabaty od cen objętych promocją. WARTO korzystać, bo czas na dodatkowe promocje jest bardzo krótki.

Zapisz mnie. (Możesz zrezygnować w dowolnym momencie).