Jak ochłodzić organizm w upalne dni?

Zmiany klimatyczne  są już chyba nieodwracalnie. W naszym kraju upały, od pewnego czasu, stały się
już normą. Codziennie nadawane są komunikaty przypominające, że dzieci i osoby starsze powinny szczególnie na siebie uważać. Wszyscy zastanawiają się, jak ochłodzić organizm. Jakie napoje pić, aby były i zdrowe i smaczne. W różnych publikacjach często można spotkać  twierdzenie, że gorąca herbata (gorący napój) jest najlepsza na upały. Jest to mit
czy prawda?
W jednym  z angielskich portali cytowany jest wywiad  z Ollie Jayem, naukowcem z School of Human Kinetics z University
of Ottawa. Twierdzi on, że wybór gorącego lub zimnego napoju  zależy to od wilgotności powietrza oraz od naszego ubioru. Niewątpliwie pijąc gorący napój (herbatę) więcej się pocimy.  Jeżeli pot ma szansę odparować, wtedy rzeczywiście organizm się ochładza. Natomiast, gdy nie odparowuje, bo np. jesteśmy nieodpowiednio ubrani oraz panuje duża wilgotność powietrza, lepiej jest pić zimne napoje. Wniosek jest taki, gorące napoje ochładzają organizm jeżeli przebywamy w suchym powietrzu
a pot łatwo odparowuje. W przeciwnym razie pijemy zimne napoje w tym herbatę. Najlepiej sporządzoną samemu z różnego rodzajami dodatków.

Picie herbaty jest lepsze niż picie wody

  • Nie ulega wątpliwości, że picie herbaty jest lepsze niż picie wody, czy napojów słodzonych kupowanych w sklepach.
    W badaniach opublikowanych w European Journal of Clinical Nutrition, podano, że herbata nie tylko gasi pragnienie i nawadnia, ale jest dużo lepsza od wody, ponieważ ma mnóstwo przeciwutleniaczy.
    O korzyściach prozdrowotnych herbaty pisałam bardzo dużo. Możesz przeczytać albo na blogu albo pobrać e-book „ wademekum herbaty” (udostępniam bezpłatnie).  Mitem jest, że herbata odwadnia organizm. Kiedyś uważano, że zawarta w herbacie kofeina usuwa z naszego organizmu wodę. Po pierwsze, w herbacie jest mało kofeiny i po drugie, więcej wprowadza do naszego organizmu wody niż jej usuwa.  Każda herbata ma antyutleniacze (działanie prozdrowotne) i L-teaninę, która łagodzi działanie kofeiny. Ponadto herbata zielona działa wyziębiająco. Zamieściłam
    na blogu przepisy, jak zrobić bardzo smaczne i zdrowe herbaty mrożone lub zimne bez dodatku cukru. Napoje robimy z  herbat czarnych, owocowych, mieszanki białych i zielonych.

 Moją ulubioną jest  ice tea z herbaty czarnej i owocowej.

Przypominam, że ten sam susz herbaty zielonej można zaparzać kilka razy, możemy je ochłodzić lub pić ciepłe. Możemy dodać kostki lodu, najlepiej z zawartością owoców z herbat owocowych.

W tym tygodniu „ eksperymentowałam” z herbatami Rooibos. Wszystkie świetnie się nadają do sporządzania ice tea. Szczególnie polecam trzy mieszanki.

Herbata Rooibos cytrynowa.

Herbata ta ma w swoim składzie trawę cytrynową, która nadaje jej słodkawo kwaśny smak.
Wsyp do naczynia 4-5 łyżeczek suszu na litr wody. Napar powinno się parzyć przez około 10 minut w temperaturze 100 st. Celsjusza. Zaparzony napar pozostaw do wystygnięcia następnie przelej do dzbanka (bez „fusów”).
Dodając troszkę miodu, kostki lodu z zatopionym suszem, herbata staje się atrakcyjna dla dzieci.

Bardzo zdrowy i smaczny napój.

Herbata Rooibos eukaliptusowo-pomarańczowa</strong>

Ta herbata również posiada walory estetyczne. Liście eukaliptusa z kwiatami pomarańczy tworzą ciekawy widok.
W  sposób jak powyżej, sporządzasz zimną herbatę, ale nie usuwasz suszu.

Herbatę relaksacyjna z uprawy organicznej.

Jeżeli ktoś chciałby się nie tylko ochłodzić ale również  zrelaksować proponuję herbatę relaksacyjną
W skład herbaty wchodzi: Rooibos, liście miodokrzewu, anyż,  rumianek, koper włoski.
Po zaparzeniu i wystudzeniu można dodać odrobinę mleka i miodu

Herbata ta może być pita zarówno przez dorosłych jak i dzieci.

Przestudzone herbaty lub wychłodzone z dodatkiem lodu są świetną alternatywą popularnych napojów gazowany i niegazowanych.

czytaj również; jak zrobić mrożona herbatę w domu

0
X