Słodzić czy nie słodzić – pytanie to nurtuje nas, szczególnie, kiedy lubimy wszystko, co słodkie. Nie wyobrażamy sobie kawy, czy herbaty bez cukru i kawałka ciasta. Przed telewizorem przegryzamy batoniki albo cukierki. Ciągle słyszymy, że cukier jest bardzo niezdrowy i z wyrzutami sumienia wkładamy do ust kolejny batonik.

Jak dzielimy cukry?

  • Cukry dzielą się na proste: glukoza i fruktoza.
  • Cukry złożone (dwucukry): sacharoza, laktoza i maltoza.
  • Cukry złożone (wielocukry): skrobia, celuloza, glikogen.

Cukry proste mają duże zastosowanie nie tylko w przemyśle spożywczym np. glukozę wykorzystuje się do produkcji lekarstw, bombek choinkowych czy luster.
Fruktoza występuje głównie w owocach i miodach.
Dwucukier sacharoza znajduje się  przede wszystkim w buraku cukrowym i trzcinie cukrowej. I o tych cukrach dzisiaj mówi się „biała śmierć”. Zamiłowanie do słodkiego wysysa się wraz z mlekiem matki. W późniejszych latach “słodkości” są ratunkiem na zły nastrój, frustracje itp. Bardzo często od cukru się uzależniamy. Jego nadmiar może doprowadzić do bardzo poważnych zmian zarówno w organizmie jak i psychice. Szczególnie u dzieci.

Wczasy dietetyczne bez cukru – przykład

Moja znajoma, która nie mogła poradzić sobie z dwójką ukochanych brzdąców (nadpobudliwi, brak koncentracji, rozdrażnieni itp.), wyjechała na miesięczne wczasy dietetyczne. Jedyny cukier (fruktoza), który występował w diecie, to ten zawarty w owocach. Żadnych napoi słodzonych, batoników, cukierków etc. Dzieci po miesiącu były nie do poznania.

To, że cukier szkodzi wiedziano już od dawna, ale czego nie robią „specjalne fundusze”. Wielkie koncerny wydawały ogromne  pieniądze na  “ekspertyzy”, które zaprzeczały tej tezie. W przedwojennej Polsce również Wańkowicz stał się piewcą cukru. Wymyślił  świetne hasło reklamowe „cukier krzepi”. Mam nadzieje, że pan Melchior (bardzo lubię jego twórczość) nie miał do końca świadomości, że reklamuje „białą śmierć”.

Dzisiaj mówi się o cukrze –„biała śmierć”. Rafinowany cukier nie ma żadnych prozdrowotnych właściwości a nierafinowany ma śladowe ilości witamin.

Dlaczego cukier ma tak zła opinię?

Otóż cukier powoduje zakwaszenie organizmu. Aby przywrócić równowagę, nasz organizm pobiera coraz więcej pierwiastków. W konsekwencji mogą wystąpić bardzo groźne choroby np. insulinooporność, otłuszczenie wątroby, nadpobudliwość, grzybica itp. Nie zapominajmy o kaloriach. Jedna łyżeczka cukru to 20 kcal.

Czy cukier jest dobry?

Najlepszy jest ten naturalnie zawarty np. w owocach i warzywach, jak twierdzą żywieniowcy nie da się go przedawkować. Jeżeli chodzi o biały cukier z buraka cukrowego, czy trzcinowy, nie powinniśmy przekraczać dwóch łyżeczek dziennie.
Proszę sprawdzać ile cukru maja napoje kupowane w sklepach. Czasami cukier dodaje się do musztardy, ketchupu, wędlin (cukier konserwuje) ale są to tak znikome ilości, że nie ma to żadnego znaczenia dla naszego organizmu.

Czym słodzić, aby było zdrowo?

Zamiennikiem cukru białego mogą być:

Miód

Miód ma same właściwości prozdrowotne. Jest on bardziej kaloryczny od cukru, ale dużo zdrowszy. Posiada gamę witamin i minerałów oraz, co jest bardzo ważne antyoksydanty, które chronią nasz organizm przed chorobami. Pamiętajmy tylko, że miodem można słodzić, ale do temperatury napoju 40 st. Celsjusza. W wyższych temperaturze traci swoje właściwości. Miód Idealnie się sprawdza zwłaszcza teraz, gdy za oknem żar się z nieba leje. Mrożone herbaty (sprawdzone przepisy polecam)  posłodzone odrobiną miodu są idealnym rozwiązaniem. Sprawdź koniecznie i daj znać czy pomagają.

Stewia

Jest rośliną pochodzącą z Brazylii i Paragwaju. Jest kilka razy słodsza od tradycyjnego cukru. Wartość kaloryczna równa się 0. Stewia ma dużo właściwości prozdrowotnych, między innymi przeciwdziała zaburzeniom pracy trzustki, działa przeciwbakteryjnie, przeciwgrzybicznie, reguluje ciśnienie krwi i działa antyoksydacyjnie. Jednym słowem samo zdrowie. Stewia często jest zamiennikiem cukru w czekoladzie i wypiekach.

Ksylitol cukier z kory brzozowe – takie jest jego pochodzenie

Dzisiaj ksylitol produkuje się z kukurydzy, jedynym wyjątkiem –chyba- jest Finlandia. Ksylitol też posiada dużo właściwości prozdrowotnych np. bardzo wolno podnosi glukozę we krwi, zwiększa przyswajalność wapnia, dodatkowo ma właściwości antybakteryjne. Zalecana dawka ksylitolu to 3 łyżeczki dziennie. Przekroczenie tej porcji może spowodować biegunkę. Małym dzieciom nie powinno się podawać ksilitolu.

Czym słodzić i czy słodzić – wybór należy do Ciebie.

Ps. Kuracja odwykowa trwa około 10 dni.

 

 

0
X

Zapisz się na newsletter i ZGARNIAJ RABATY!

Poinformujemy Cię, gdy tylko pojawią się dodatkowe rabaty od cen objętych promocją. WARTO korzystać, bo czas na dodatkowe promocje jest bardzo krótki.

Zapisz mnie. (Możesz zrezygnować w dowolnym momencie).