Kofeina w herbacie nazywana jest teiną, ale to ten sam związek chemiczny.

Badania porównawcze dotyczące zawartości kofeiny w różnych rodzajach herbat i innych napojów są nieprecyzyjne. Nie uwzględnia się w nich faktu, że kofeina w zielonej herbacie wiąże się z aminokwasem nie białkowym L-teaniną, która łagodzi działanie kofeiny.

Ile jest kofeiny w herbacie zielonej?

Znalazłam badania mówiące, że do naparu przechodzi do 85% kofeiny zawartej w suchej masie herbaty. Ale to nie jest takie oczywiste, bo wiele zależy od czasu i temperatury parzenia herbaty.

Zacznijmy od tego, że już sama zawartość kofeiny jest różna w zależności od rodzaju zielonej herbaty, a nawet zbioru. Sencha z pierwszego zbioru ma kofeiny trochę więcej niż z drugiego. „Herbaty cienia” (np. Gyokuro czy Matcha – zacieniane w ostatnim okresie przed zbiorem) mają najwięcej kofeiny.

Nietolerancja kofeiny – co wybrać?

Sencha zmieszana z prażonym ryżem, czyli Genmaicha, Bancha z późnych zbiorów dojrzałych listków, Kukicha z łodyżek krzewu zmieszanych z małą ilością listków – są herbatami o małej zawartości kofeiny.

Ci, którzy nie mają problemów z nietolerancją kofeiny, mogą bez obaw pić zielone herbaty.  Zwłaszcza, że wysoki poziom L-teaniny łagodzi agresywność kofeiny. Zauważyłam, że czasem gorzej czuję się po wypiciu kawy niż zielonej herbaty o wysokiej zawartości kofeiny. L-teanina to aminokwas, który ma działanie uspokajające, łagodzące stres i stabilizujące nastrój. Nie powiemy raczej o kawie, że jest napojem uspokajający.

Niektórzy miłośnicy zielonej herbaty są jednak wrażliwi na kofeinę. Mają nieprzyjemne odczucia jak po mocnej kawie. A przecież wiemy, jak korzystne dla zdrowia jest picie zielonej herbaty. Można spróbować przyzwyczaić się do teiny, zaczynając od herbat z jej niewielką zawartością (wspomniane wyżej Genmaicha i Kukicha), pitych w małych ilościach.

Najważniejsze są  jednak dwie rzeczy: jakość herbaty i sposób parzenia. Dobrą jakość gwarantuje dobry dostawca. Co do parzenia – badania wykazały, że im wyższa temperatura i dłuższy jego czas, tym większa jest zawartość kofeiny w naparze. Dlatego poleca się parzyć zieloną herbatę przez 2 min. w temperaturze 50-60°C, max. 70°C. Dłuższe parzenie skutkuje gorszym, w każdym razie bardziej gorzkim smakiem, bo wydziela się więcej tanin, no i większa jest ilość kofeiny.

Przy krótszym czasie parzenia do 30 sekund, otrzymujemy napar z dużą dawką kofeiny i niewielką dobroczynnych składników. Te ostatnie wydzielają się z herbaty znacznie wolniej niż kofeina. Napar powinno się wypić w ciągu 10 min. Później dobre składniki zanikają, a kofeina zostaje. Poleca się też, żeby po wypiciu herbaty wypić taką samą ilość czystej wody. Tak jak to się robi w wielu krajach po wypiciu mocnej kawy.

Chińskie powiedzenie

„Pierwsze parzenie dla wroga, drugie dla przyjaciela”. Czyli można wylewać pierwszy napar. Sprawdzono, że najwięcej kofeiny wydziela się z herbaty przez pierwszą minutę. W ten sposób nie unikniemy całkowicie teiny, bo wydziela się ona nadal, ale już w mniejszych ilościach.

Właściwości zdrowotne kofeiny

Warto też dodać, że kofeina spożywana z umiarem posiada dużo właściwości zdrowotnych np. pobudza do działania, poprawia pamięć, pomaga w leczeniu migreny, demencji etc. Z kofeiną to tak jak z lekarstwem, w odpowiedniej dawce leczy, w niewłaściwej szkodzi.

PS. dowiedziałam się, że w Brazylii dzieci piją kawę nieomalże od urodzenia.Czy gdyby im szkodziła to czy matki podawałyby dzieciom kawę?

 

 

0
X

ZGARNIAJ RABATY. ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER!

Poinformujemy Cię, gdy tylko pojawią się dodatkowe rabaty od cen objętych promocją. WARTO korzystać, bo czas na dodatkowe promocje jest bardzo krótki.

Zapisz mnie. (Możesz zrezygnować w dowolnym momencie).