Co to jest savoir vivre?

Savoir vivre to inaczej mówiąc dobre maniery obowiązujące w danym państwie, regionie, kontynencie. Inaczej mówiąc jest to obycie, ogłada. Czy nie jest przyjemnie np. usiąść do stołu z osobami, które wiedzą jak się zachować. Jakich sztućców używać do poszczególnych potraw. W jakich kieliszkach pić alkohol oraz w jakiej kolejności. Jak prowadzić konwersację, kiedy wstać a kiedy usiąść itd. itp.

Savoir vivre dla biznesu

Bardzo często przyjęcia dla ludzi biznesu organizowane są w formie bufetu. Nikt nie ma przydzielonego miejsca, ale tu również obowiązuje savoir vivre. W latach 90 (lata raczkującej przedsiębiorczości) uczestniczyłam w przyjęciach wydawanych dla początkujących przedsiębiorców. Na tych przyjęciach wręczano różnego rodzaju nagrody, wyróżnienia, odznaczenia (był to jeden z elementów motywacji). Na jedną z takich uroczystości (rozstrzygniecie konkursu) zaprosiliśmy uczniów czwartej klasy szkoły średniej. Ich zadaniem była pomoc przy obsłudze gości (wymienianie brudnych talerzy, kieliszków itp.) Ponadto mieli się przyjrzeć się obowiązującym zasadom na tego typu przyjęciach, przy okazji zasilić swoje kieszonkowe. Przyjęcie okazało się jedną wielką porażką. Zaproszeni goście podzielili się na dwie grupy: laureatów i obserwatorów. Laureaci zajęli miejsca w pobliżu podium i czekali na uroczyste odebranie nagrody. Druga grupa, bardzo liczna, ruszyła szturmem do zastawionych stołów z jedzeniem i wysokogatunkowym alkoholem. Świetnie się bawili zapominając po co właściwie przyszli. Pod koniec uroczystości na podium został przewodniczący kapituły, laureat i ja.
Uczniowie długo jeszcze kpili z początkujących biznesmenów i ich braku obycia.
Organizatorzy, nauczeni doświadczeniem, na następnych „bufetowych” przyjęciach zakrywali stoły z jedzeniem. Odsłaniano
je dopiero po zakończeniu części oficjalnej.
Dzisiaj firmy prowadzą szkolenia z savoir vivru na temat zachowania przy stole, przyjmowania oficjalnych gości itd. Chciałabym jeszcze nadmienić, że w różnych regionach świata jest różna obyczajowość i dobrze jest abyśmy ją poznali. Uchroni to nas od popełnienia niejednej gafy.

Serwowanie herbaty

       Herbat na przyjęciach nie powinno podawać się w torebkach.
Uważam, że picie herbaty powinno być rytuałem. Zaparzamy susz herbaty w czajniczku lub np. w dzbanku. Przypominam,
że ważny jest czas parzenie i temperatura wody. Herbata powinna być serwowana w filiżankach, które rozszerzają się ku górze. Można oczywiście podawać herbatę w kubku- jest jej wtedy więcej-, ale nigdy na oficjalnych przyjęciach.
Dzisiaj w sklepach można dostać różnego rodzaje i różnej wielkości termosy. Jest on przydatny, gdy jedziemy na wycieczkę lub na szybką herbatkę. Pamiętajcie, że do termosu przelewamy tylko napar herbaty.

Picie herbaty w torebkach

Picie herbaty na „smyczy” czyli w torebkach ze sznureczkiem jest  niewątpliwie wygodniejszym sposobem parzenia
i szybszym. Wybierając herbatę w torebkach upewnij się, że jest to herbata dobrej jakości (nie może być tania).
Przy tradycyjnym parzeniu herbaty, susz jest wsypywany do czajniczka i ma szansę się rozwinąć. Herbata wtedy, oprócz niewątpliwych właściwości prozdrowotnych ma cudowny aromat.
Uważam, że jeżeli wydajesz przyjęcie, masz spotkanie towarzyskie, spotkanie z ważną dla Cebie osobą – zaparzaj herbatę
tylko w tradycyjny sposób. Następnie serwuj ją  do pięknych filiżanek. Tak przygotowana herbata dostarczy Ci dużo doznań smakowych i jednocześnie wprowadzi cię w błogi nastrój.

0
X