W poprzednim artykule poprosiłam o wypowiedź dr n. medycznych Szymona Jurgę na temat skutków zdrowotnych braku snu.

Kontynuując temat snu i problemów z tym związanych zapytałam Ryszarda Kluge aktora, mima (pantomima), czy ma problemy ze snem i jak radzi sobie z bezsennością?

Czy i jak ważny jest sen dla aktora i jakie są Twoje sposoby na zasypianie?

Ryszard Kluge : Oczywiście, że tak, inaczej nie moglibyśmy funkcjonować w swoim zawodzie. Zgadzam się z przedmówcą dr Szymonem Jurgą, że brak snu powoduje wiele chorób i niedyspozycji m.in. brak koncentracji. Wyobrażasz sobie, że aktor wychodzi na scenę i nie potrafi się skupić, wtedy, albo zaczyna mylić tekst kładąc sztukę, albo improwizuje, co jest bardzo stresujące. Dlatego też dużą wagę przywiązuję do zdrowego trybu życia, co ściśle jest powiązane ze zdrowym snem.

Jakie zasady warto stosować aby nie mieć problemów z zasypianiem?

Ryszard Kluge :

1. Dieta bogata w warzywa i owoce, ryby, jeżeli mięso to tylko chude, a co najważniejsze nieprzejadanie się, czyli prawidłowa waga ciała. Należy bezwzględnie w codziennej diecie skreślić wszystkie słodycze. Słodkości tylko „od wielkiego dzwonu”.
2. Drugą bardzo ważna sprawą jest ruch i jeszcze raz ruch. Jeżdżę codziennie rowerem bez względu na pogodę i porę roku. Oczywiście każda forma ruchu jest dobra, może to być gimnastyka np. dla mimów, albo joga, biegi, taniec, szybki chód (10000 kroków dziennie). Ważne jest aby się poruszać, nie siedzieć z berłem (pilotem) przed telewizorem.
3. Tuż przed snem. Wietrzę pokój albo zostawiam uchylone okno na całą noc. Przed snem piję tylko wodę i nic więcej. Trzy godziny przed położeniem się do łóżka nie jem żadnych posiłków, nawet owoców i nie piję żadnego alkoholu. Wraz z przykryciem się kołdrą wyłączam telewizor. Często przed zaśnięciem czytam książkę lub medytuję, wtedy wyciszam organizm.

Jeżeli piąty raz (tak czasami się zdarza) przewracam się na łóżku i nie mogę usnąć, stosuję metodę 4-7-8. Najpierw „oczyszczam płuca” tzn. robię mocne wdechy i wydechy, następnie przez nos przez 4 sekundy wdycham powietrze, wstrzymuję oddech na 7 sekund, po czym przez 8 sekund ustami wypuszczam powietrze. Powtarzam to 4 razy. Natychmiast zasypiam.

Zapamiętajcie: człowiek wyspany widzi świat w wesołych kolorach, jest twórczy i pełen energii do działania.

Dziękuję za rozmowę. Okazuje się, że warto wdrażać wszystkie zdrowe nawyki, by się wyspać, być zdrowym i móc sprostać wyzwaniom, nie tylko zawodowym.


0