Herbata parzona na zimno, czy to możliwe?

Herbata cold brew przygotowywana na zimno. Ten sposób jest zupełnie inny niż zwyczajowe herbaty ice tea.

Czytaj – Herbata mrożona tzw. Ice Tea – sprawdzone domowe przepisy

Ice tea jest zaparzana w wysokiej temperaturze (w zależności od rodzaju herbaty) od 80-do 100 st. Celsjusza, następnie oziębiana i mrożona. Można do niej dodać syrop, miód lub inny słodzik oraz inne ingrediencje Herbatę cold brew przygotowujemy używając zimnej lub letniej wody.

Cold Brew herbata na zimno, jak przygotować?

Pierwszy krok:
Wybierz swoją ulubioną herbatę. Może to być herbata, czarna, zielona, oolong, Pu-erh, biała, czy żółta. Wybierz tę herbatę, która Ci najbardziej smakuje. Najlepiej cold brew przygotować z herbaty liściastej.

Pierwszy krok

Przygotowujemy 1,5 do 2 łyżeczek herbaty sypanej na 250 ml wody, czyli na jedną szklankę.

Jak widzicie musi być większa ilość suszu niż do tradycyjnego parzenia.

Drugi krok:
Przygotuj zimną wodę. Dobrze jest, aby woda była dobrej jakości. W niektórych miastach można ją pić bezpośrednio z kranu (bez przegotowywania) i taką wodę możesz użyć. Tam gdzie nie zaleca się picie wody bezpośrednio z wodociągu, najlepiej wodę przegotuj lub przefiltruj.
Jeżeli masz ochotę użyj wodę kupioną w sklepie – najlepiej wodę źródlaną.

Różnica między herbatą Ice Tea a Cold Brew?

Różnica miedzy tymi herbatami polega na jej przygotowaniu.

Przygotowanie herbaty Ice Tea:

Susz herbaciany zalewamy gorącą wodą, a następnie schładzamy w lodówce lub przelewamy do szklanki z lodem. Plusem tak przygotowanego napoju jest szybkość przygotowania.

Przygotowanie herbaty Cold Brew


Zalej wybraną herbatę liściastą wodą w temperaturze pokojowej lub zimnej i wstaw do lodówki najlepiej na całą noc (każda herbata się nadaje według upodobań). Najlepiej zaparzać (oksymoron) tą metodą ok. 8h. Zdecydowanie wyczujesz różnicę między tą samą herbatą zaparzoną metodą Cold Brew a herbatą Ice Tea. Herbata Cold Brew będzie miała zdecydowanie mniej goryczki.

Jakie właściwości zdrowotne posiada herbata Cold Brew?

Herbata Cold Brew ma zdecydowanie więcej antyoksydantów a mniej teiny która działa pobudzająco.
Znawcy twierdzą, że jest zdrowszą wersją herbaty. Zatem herbata Cold Brew jest idealna na letnie upały. Bardzo prosta w przygotowaniu a do tego delikatna w smaku i zawierająca dużo wartościowych antyoksydantów.
Jest doskonałym zamiennikiem napojów nabywanych w sklepach.

Przepis na zimną herbatę – Cold Brew

I sposób

  1. Odpowiednią ilość liściastej  herbaty np. 6 łyżeczek herbaty białej włóż  do czystego szklanego słoika lub dzbanka.
  2. Wlej 1 litr świeżej, zimnej wody na liście herbaty. Jeżeli posiadasz filtr możesz wodę przefiltrować.
  3. Wymieszaj zawartość i zakryj pokrywką.
  4. Natychmiast włóż dzbanek, słoik z herbatą do lodówki i pozostaw na 8-12 godzin.
  5. Gdy herbata jest gotowa do spożycia, przelej ją przez sitko i wyrzuć liście np. do ogródka – są świetnym nawozem.

Uwaga: jeżeli na etykiecie herbaty masz podane, że na litr naparu należy wsypać 5 łyżeczek suszu herbacianego wsyp o 20 % więcej , czyli 6 łyżeczek.

II sposób

  1. 7 łyżeczek herbaty zielonej wsyp do dzbanka.
  2. Wlej tyle wrzącej wody aby pokryć susz do wysokości 2 cm.
  3. Po 30 sekundach uzupełnij zimną wodą.
  4. Wymieszaj zawartość, nałóż pokrywkę i odstaw do lodówki na 4- 6 godzin.
  5. Po wyjęciu z lodówki odcedź liście.
  6. Herbata gotowa do spożycia

III sposób: metoda japońska kouridashi

  1. Przygotowuj kostki lodu i wypełnij nimi dzbanek lub słoik.
  2. Wsyp herbatę liściastą japońską senchę na kostki lodu (proporcjonalnie do wielkości naczynia)
  3. Po 2 – 3 godzinach odcedzić liście.
  4. Herbata gotowa do spożycia.
    Uwaga naczynia nie wkładamy do lodówki

Szybszy sposób:

Wypełnij naczynie do 2/3 kostkami lodu, wsyp na nie susz zielonej herbaty a następnie uzupełnij gorącą wodą. Poczekaj aż kostki lodu się roztopią. Odcedź liście i herbata gotowa do spożycia.

Bardzo dobrze sprawdza się również zielona herbata Konacha

Zalety herbat Cold Brew

  • podczas procesu zalewania herbaty na zimno uwypuklają się słodkie, czasami owocowe nuty smakowe.
    Nie musimy dosładzać herbaty.
  • zimne herbaty zawierają około połowy mniej kofeiny  w porównaniu do gorącego naparu.
    Dla osób, które ograniczają kofeinę może to być „atut przetargowy”. 
  • ten powolny, zimny proces przygotowywania herbaty pozwala zachować taką samą ilość przeciwutleniaczy w porównaniu z naparami z gorącej herbaty.
  • napój ten jest dużo zdrowszy niż gotowe napoje gazowane i niegazowane oraz gotowe herbaty zakupione w sklepach.

Właściwości zdrowotne herbat

Przypominam herbaty mają właściwości prozdrowotne, zawierają antyutleniacze, które eliminują z naszego organizmu nadmiar wolnych rodników, które z kolei są odpowiedzialne za wiele chorób.
Zalety herbat:

  • Wspomaga proces trawienia.
  • Reguluje: poziom cholesterolu, cukru i ciśnienie tętnicze.
  • Herbata zielona posiada bardzo silny antyutleniacz EGCG, który hamuje wzrost i podziały komórek nowotworowych.
  • Istnieje jeszcze dodatkowy powód picia herbaty. Zawiera substancję, które hamują działanie enzymu rozkładającego acetylocholinę. Acetylocholina to neuroprzekaźnik bardzo ważny dla pracy mózgu.

Uwaga: do końca sierpnia mamy dla Ciebie 10% kod rabatowy na wszystkie nieprzecenione herbaty.

Wpisz kod: Lato

Zakończenie

Zanim cokolwiek polecę to próbuję sama lub ze znajomymi. Moim ulubionym napojem na upalne dni jest herbata przygotowywana metodą japońska Kouridashi. Wystarczy mieć w lodówce dużo kostek lodu, ale chyba to nie problem. Napisz, czy którąś z tych proponowanych metod stosujesz i jakie masz odczucia smakowe.

Ps. pamiętaj o odcedzeniu suszu

Zapraszam do sklepu

0