Właściwości prozdrowotne zielonej herbaty liściastej

Od dawna zalecana jest przez lekarzy jako środek wspomagający leczenie. Zielona herbata ma ogromną ilość antyoksydantów, które zapobiegają stresowi oksydacyjnemu. Przyczyniają się do tego pochodna katechiny EGCG ( galusan epigallokatechiny). EGCG ma  bardzo sine działanie antyoksydacyjne. Inaczej mówiąc „wymiata”: wolne rodniki z naszego organizmu, które są przyczyną nie tylko starzenia się, ale wielu chorób.

W organizmie musi być równowaga między poziomem antyoksydacyjnym a wolnymi rodnikami. Można powiedzieć, że  zielona herbata odtruwa nasz organizm, obniża poziom złego cholesterolu (LDL), wspomaga odchudzanie poprzez przyspieszenie metabolizmu, odkwasza organizm etc. Jest zaliczana do roślin leczniczych.

Czy każda herbata zielona ma te same właściwości?

Otóż nie. Najważniejsza zasada: herbata musi być dobra gatunkowo i parzona w odpowiedniej temperaturze i w odpowiednim czasie. Znacznie lepsze właściwości będzie posiadać herbata zielona liściasta niż ta z torebek.

Czy kofeina jest w herbacie?

Kofeina w herbacie nazywa się teiną, ale jest to ten sam związek chemiczny. Kofeina w zielonej herbacie wiąże się z aminokwasem L-teaniną, która łagodzi działanie kofeiny. Ponadto aminokwas ten ma działanie uspokajające, relaksujące, łagodzące stres i stabilizujące nastrój i nie powoduje senności.

Zielona herbata ma różną zawartość kofeiny, największą ma Matcha czy Gyokuro. Są to herbaty zaciemniane przed zbiorem i zawierają duże ilości kofeiny. Herbaty o małej zawartości kofeiny to Sencha z drugiego zbioru albo zmieszana z prażonym ryżem Genmaicha, Bancha z późnych zbiorów dojrzałych listków, Kukicha z łodyżek krzewu zmieszanych z małą ilością listków.

W jakiej temperaturze parzyć zieloną herbatę i jak długo?

Zieloną herbatę parzymy w temperaturze między 60 a 80 st. Celsjusza przez około 2- 3 minuty. Pamiętajmy, że im wyższa temperatura i dłuższy czas parzenia, tym napar wydziela więcej taniny – garbniki (cierpki smak herbaty). Przy krótszym czasie parzenia do 30 sekund, otrzymujemy napar z większą dawką kofeiny.

Chińczycy parzą herbatę przez 30 do 45 sekund, ten sam susz zaparzają kilka razy.  W wyższej temperaturze uwalnia się więcej polifenoly, które maja właściwości bakteriobójcze. Dlatego też, jeżeli „łapie” Cię przeziębienie wypij kubek np. Sechny wyjątkowo zaparzonej w temperaturze 100 st. Celsjusza przez 2 minuty.

Pijąc zieloną herbatę nie zapominaj o piciu wody, ponieważ to woda wypłukuje toksyny, które uwolniły się podczas picia zielonej herbaty. Do tej pory uważano, że zieloną herbatę powinno się pić między posiłkami, ponieważ przez około 30 minut po jej wypiciu nasz organizm wchłania mniej żelaza, kwasu foliowego i magnezu.

Niedawno przeczytałam w książce „Jelita wiedzą lepiej” –  autor Michael Mosley, że zarówno herbatę jak i kawę oraz wodę można pić do posiłków. Tak jak widzicie opinie raz po raz się zmieniają. Są osoby, które po ciężkostrawnym posiłku (nie polecam) piją zieloną herbatę a inne czarną.

Zakochaj się w herbacie od pierwszego parzenia

 


0