Korzystaj ze słońca – wyjdź na świeże powietrze

Wiosna! Cieplejszy wieje wiatr. Wiosna! Znów nam ubyło lat” (Skaldowie).
Po ostatniej zimie, (nie) zimie, nastały cieplejsze i dłuższe słoneczne dni. I gdyby nie wojna za miedzą, świat byłby piękny, albo piękniejszy.
Korzystaj więc ze słońca, wyjdź z domu na długi spacer, najlepiej poza miasto i ciesz się każdą chwilą, każdym momentem życia. Promienie słoneczne, jak wiemy, mają dobrotliwe działanie na nasz organizm. Przede wszystkim dostarczają nam w naturalny sposób witaminę D. Korzystnie wpływają również na naszą psychikę, a to dzisiaj jest niezwykle istotne.
Zachęcam do spacerów w ogrodach botanicznych,  przenoszą nas jakby na inny kontynent.
A przy tym możemy wdychać  do oporu świeże powietrze i skorzystać z darmowej aromaterapii.

Wiosna ma też drugą stronę medalu – przesilenie wiosenne.

Co to jest przesilenie wiosenne ?

Przesilenie wiosenne to nic innego jak równonoc. W tym roku przypada 20 marca.  I od tego czasu dzień jest dłuższy niż noc. 

Jaki wpływ ma przesilenie wiosenne na nasz organizm?

Niestety dość duży. Czujemy się zmęczeni, często zestresowani, niekiedy występują problemy z koncentracją a nawet z pamięcią.
Ale też wraz z wiosną podejmujemy różne postanowienia – np. do lata muszę zmieścić się w kostium kąpielowy. Zaczynamy dbać o urodę, czyli spędzamy trochę czasu u kosmetyczki, zmieniamy fryzurę, odświeżamy garderobę etc.
Należy pamiętać, że w tym okresie jesteśmy podatni na różnego rodzaju choroby wirusowe.

Niestety Covid  nie odpuszcza, wystarczy sprawdzić ilość zachorowań w Niemczech i w Anglii

Zadbaj o własne zdrowie

W tym czasie, poza wymienionymi wyżej czynnościami związanymi z urodą, warto zadbać również o własne  zdrowie.

Dieta

Przeprowadź dietę oczyszczającą. w Internecie można znaleźć dużo przepisów. Moim zdaniem wystarczy ograniczyć picie dużej ilości kofeiny, alkoholu i napojów słodzonych gazowanych oraz jeść mniej słodyczy, a właściwie całkowicie je wyeliminować. 

Jeżeli się odchudzasz (oczywiście najlepiej nie dopuszczaj do nadwagi), to najlepiej pod kontrolą dietetyka, który ustali Ci  właściwy rodzaj diety.
Moim zdaniem bardzo dobry jest „przerywany post” ( 16 godzinna  przerwa w jedzeniu).

Przykład: ostatni posiłek o 17 a pierwszy o 9. W czasie bez jedzenia możesz pić wodę, kawę, herbatę, ale bez cukru.
Ta dieta wg moich obserwacji, świetnie działa na organizm i nie powoduje „wilczego głodu”.

Do diety dodaj ruch

Dziś już wiemy, że jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Każdy powinien wybrać to, co lubi np. taniec, pływanie, gimnastyka, joga (moja faworytka) lub spacer, a właściwie chód dość dynamiczny. Nie dość, że człowiek jest zdrowszy to jeszcze uwalniają się endorfiny, czyli potocznie zwane hormony szczęścia.

Dodaj jeszcze prawidłowy sen

Jest to konieczny warunek do prawidłowego funkcjonowania organizmu, czyli do zdrowia. To właśnie brak snu  najbardziej nas osłabia i wycieńcza. Przeczytaj o znaczeniu snu i  jak radzić sobie z bezsennością.

I na koniec pij herbaty wiosenne

Wiosenna herbata Cię wzmocni i odstresuje

Jeżeli prowadzisz dietę bezkofeinową to polecam te z małą jej zawartością lub bezkofeinowe.

Do nich zaliczamy herbaty Rooibos i herbaty owocowe.

Herbaty Rooibos pochodzą z Afryki Południowej. Mają bardzo dużo polifenoli, które są doskonałymi antyoksydantami – usuwają z naszego organizmu nadmiar wolnych rodników.
Co jest też bardzo ważne, herbaty te mogą pić kobiety w ciąży i dzieci.
Przeczytaj: herbata rooibos i jej właściwości .

Jeżeli nie lubisz czystego rooibosu, możesz spróbować z różnymi ingrediencjami, np rooibos jagodowo jogurtowy, rooibos mango truskawka.

Jeżeli potrzebujesz trochę wyciszenia, świetnie się do tego nadaje herbata relaksacyjna rooibos z miodokrzewem.

Następnymi herbatami z nikłą zawartością kofeiny są japońskie: herbata houjicha oraz herbata konacha

Jeśli nie boisz się kofeiny ( ona tylko w nadmiarze jest szkodliwa), zachęcam do herbat z krzaka camellia sinensis czyli czarnych, zielonych, białych, oolong, żółtych. Przeczytaj herbata i kofeina

Szczególnie polecam herbatę wiosenne przebudzenie. Jest to znakomita mieszanka herbaty białej i zielonej z dodatkami takim jak płatki nagietka, kawałki ananasa, truskawki, mango. Smak wyśmienity.

Nie zapomnij o relaksie

Relaks jest konieczny. Zaparz w sposób tradycyjny jedną z proponowanych herbat wiosennych lub swoją ulubioną i odpłyń – zrelaksuj się . Możesz siedzieć w całkowitej ciszy, zanurzyć się we własnych myślach, wizualizować lub oddać się medytacji.
O sposobach medytacji przy herbacie w bardzo ciekawy sposób napisała Ania Brożyna na swoim blogu „Medytacja z herbatą”.

Zrób z parzenia herbaty nawyk i nigdy nie pij jej w biegu ani w kubku plastikowym.

Pamiętaj – herbata to magia.

0